28.12.2013

Ensi kauteen valmistautumisen tärpit

Vaikka ollaan vielä tällä vuodella, niin ensi kauteen olen jo alkanut kuitenkin valmistautumaan. Tällä kertaa hieman uutta näkökulmaa silmälläpitäen. Talvitreenaaminen on itselleni melkoista vääntämistä, kun lumessa kiertäminen ei oikein kiinnosta, salilla käynti ei myöskään niinkään kiinnosta, xboxilla pelaaminen ja sohvalla löhöäminen lämpimän viltin alla sen sijaan kiinnostaa. Olen koittanut löytää hieman motivaatiota uusien juttujen kautta. Tässä meikän uudet metodit omaa talvitreeniä varten. 

1. Fitbit ranneke + vaaka
Etkö ole ikinä kuullutkaan Fitbitistä? Ei ole moni muukaan. Se ei ole karppaamista tai ei liity sinänsä ruokaan muutenkaan. Se on personal trainer ranteessa ja jalkojen alla. Ostin oman rannekkeen muutama kuukausi sitten ja hurahdin hommaan ihan täysin.

Ranneke siis synkronoidaan joko älyluurin tai tietokoneen kautta langattomasti nettiin, jossa voit asettaa itsellesi päivän kilometri/askel/kalorinpolttomäärän. Rannekkeesta pystyy suoraan seuraamaan omaa päivän suoritusta palluroina. Oma rannekkeeni näyttää siis kokonaisaskelmäärää ja olen ottanut tavoitteeksi joka päivälle vaivaiset 5000 askelta, joka nyt menee perus työpäivänäkin helposti rikki. Muutaman kerran kävin radalla heittämässä täyden kierroksen ja helposti meni melkein 10 000 askelta pelkällä 1-2 kierroksella. Jos nyt jotain kiinnostaa, niin suositusaskelmäärä on joidenkin lähteiden mukaan 7500-10 000 askelta päivässä. Näiden lisäksi ranneke mittaa myös unenmäärän ja laadun. Kieltämättä on ollut kiva seurata kuinka paljon tasantarkkaan nukun, monta kertaa yöllä käännyn, monta kertaa herään ja prosentualisesti kuinka tehokkaasti nukun. Yleisesti pitää sanoa rannekkesta, että tuo on aika koukuttava vehje. Päivässä tulee kymmenenkin kertaa katsottua omaa suoritusta ja jos viimeinen pallo ei ole syttynyt päivän päätteeksi ranteeseen, niin sitten kävellään vaikka ympyrää kotona.

Noh eihän tuo ranneke tietenkään mulle sitten riittänyt ja nyt joululahjaksi sain langattoman älyvaa'an. Vaaka mittaa painon lisäksi rasvaprosenttia sekä painoindeksiä. Tänään kotiin päästyä löin sitten masiinan nettiin ja hyppäsin päälle. Näky oli aika musertava. Viime kesänä/syksynä kävin kaverin puntarilla katsomassa kehon koostumusta ja sen jälkeen ensinnäkin painoa on tullut 7kg lisää. Rasvaprosentti on myös noussut sen 5%. Olisikohan aika tehdä pieni uudenvuoden lupaus, että viimeistään toukokuussa ollaan viime kesän lukemissa jälleen... On vaan hyvä herätellä tällä tavalla itseään ihan yleisesti liikkumaan ja huolehtimaan itsestään eikä ainostaan frisbeegolfia silmälläpitäen.

Fitbit Flex ranneke ~ 100€

2. Päästi irti - Vapaudu läsnäoloon
Kieltämättä ei ensin tulisi mitenkään mieleen liittää tätä kirjaa frisbeegolfiin, mutta onnistuin siinäkin. Kirjan idea lyhyesti pitkän kaavan mukaan:

Päästä irti on tunnelukoista menestysteoksen kirjoittaneen

Kimmo Takasen uutuus. Se tarkastelee suosittua
läsnäolon teemaa uudenlaisesta näkökulmasta.

Menneisyys on jättänyt meihin jälkensä. Tunnelukkomme
saavat meidät usein toimimaan lapsenkaltaisesti, kun
välttelemme, lamaannumme tai hyökkäämme – selvitäksemme
epämukavista tunteistamme. Menneisyytemme ei
anna meidän elää täydesti tätä hetkeä.

Voimme kuitenkin kasvaa elämään vastuullista aikuisuutta.
Kun opimme tuntemaan menneisyytemme, voimme
päästää siitä irti. Ottamalla vastuun itsestämme ja
hyvinvoinnistamme vapaudumme elämään läsnä olevaa
ja tasapainoista arkea. Tässä ja nyt.


Kirjan kirjoittaja Kimmo Takanen on skeematerapeutti,
mindfulness-menetelmän kouluttaja ja tietokirjailija.
Hän on kirjoittanut aiemmin suuren suosion saavuttaneen teoksen Tunne lukkosi – vapaudu tunteiden vallasta.

Vaikka kirja saattaa kuulostaa vähän hippi kirjalta ja vaikka kirja käsittelee huomattavasti syvällisemmin menneisyyttä kuin mitä olisi tarvis, niin olen saanut uusia eväitä kirjasta myös radalle. 

Mietitään tilanne: Ennen kisaa treeneissä kaikki putit uppoaa. Kolme ekaa väylää kisoissa ja kaikki putit mennyt päin hittoja. Paniikki iskee, mitäs nyt? Miten saada putti toimimaan ja vaan unohdettua mennyt? Uskon ainakin itse siihen, että mitä enemmän pystyy hetkessä pelaamaan, niin sen parempaa tulosta syntyy. Kun pystyy unohtamaan edelliset väylät ja pystyy sulkemaan mielestään täysin tulevat, niin silloin homma toimii heitto kerrallaan. Tämä on ollut mulla vähän aina ongelma ja toivonkin, että ensi kaudella mennään ihan eri meiningillä.




 3.  Frisbeegolf - Harrasta, pelaa, kilpaile
Suomalaisen frisbeegolfin raamattu. Tämä kirja pitäisi löytyä jokaisen tosipelaajan hyllystä tai ainakin olla kertaalleen luettuna. Joka kerta kun palaan kirjan pariin, tajuan jotain uutta unohdettua omasta pelistäni. Vaikka sisältää paljon perusasiaa, ni siinä se juju piileekin. Helposti unohtuu joku aivan perusasia, jota ei edes mieti enää. Sen kun löytää, niin jokin osa-alue taas toimii entistä paremmin.



Nämä kolme asiaa olen lisännyt kaiken muun sooloilun, satunnaisen talviheittelyn ja sisätreenien lisäksi omaan treeniini. Saa kopioida, mutta ei oo pakko.

Ei kommentteja: